لاو سینما : سینمای ایران و جهان

اما بدون شک اوج درخشش فیلم اولی ها و کارگردانان جوان سینمای ایران به سال 94 و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد.

آخرين به روز رساني : دوشنبه 30 بهمن 1396


کل مطلب : 4293 مطلب / کل بازديد : 572,9731
تبليغات

تبليغات
کانال تلگرام لاوسينما
خريد بليت آیینه بغل





موضوع : سینمای ایران
کد مطلب : 4262
تاريخ انتشار : یکشنبه 01 بهمن 1396 - 21:0

شاید مهمترین اتفاق چند سال اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر درخشش کارگردانان جوان و بعضاً فیلم اولی یا دومی‌ها باشد که مهمترین جوایز را در دوره‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند به شکلی که تصمیم‌گیران این حوزه را بر آن داشت که بخش فیلم اولی‌ها که پیش‌تر به صورت جداگانه داوری می‌شد را یکی کنند.
درخشش کارگردانان جوان در جشنواره فیلم فجر به نوعی با فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی در سال 91 آغاز شد که توانست جوایز بسیاری را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. در ادامه و در سال 92 فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی برادران محمودی تقریباً تمامی جوایز جشن خانه سینما را از آن خود کرد. سال 93 نیز نوبت به برادران جلیلوند رسید تا با فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» علاوه بر موفقیت در جشنواره فجر نظر فستیوال معتبری چون ونیز را هم به خود جلب کند.
تا این دوره فیلم های که به آنها اشاره شد هرچند آثار با کیفیتی بودند اما تنها در بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) حضور داشتند و همچنان طبق قانون جشنواره آثار کارگردانان فیلم اول و دوم نمی توانست در بخش سودای سیمرغ رقابت کند.
اما بدون شک اوج درخشش فیلم اولی ها و کارگردانان جوان سینمای ایران به سال 94 و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد. 
در این دوره از جشنواره با توجه به حضور فیلم اولی‌های با کیفیت برای اولین بار تصمیم بر این شد چند فیلم اولی در کنار آثار کارگردان پیشکسوت در بخش سودای سیمرغ رقابت کنند که دو فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی و «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان هر کدام به ترتیب با 10 و هشت نامزدی در جشنواره تمامی جوایز مهم جشنواره را درو کردند.
در سی و پنجمین دوره جشنواره نیز با توجه به موفقیت فیلم اولی ها، بخش نوعی نگاه (فیلم اولی ها) به طور کُل از جشنواره حذف و تمامی آثار در بخش سودای سیمرغ به رقابت پرداختند. 
در این دوره از جشنواره نیز به نوعی سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دومین ساخته وحید جلیلوند و «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان پدیده های جشنواره لقب گرفتند تا سنت ترکیب فیلم های اول و دوم با آثار با تجربه در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال نیز تدام داشته باشد.
حالا امسال و برای دومین سال پیاپی فیلم‌های کارگردان اول در کنار پیشکسوتان رقابت خواهند کرد

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد